Nieuwe D-TEC Combitrailer met uniek Axle Load Control

KESTEREN – Op 19 juni heeft D-TEC haar nieuwe Combitrailer gepresenteerd aan de pers. Deze Combitrailer heeft voor de gebruiker het grote voordeel dat zowel met het voorstuk als met het achterstuk gereden kan worden. ‘Daarnaast is het uitgerust met een uniek systeem om de aslasten te kunnen regelen, zodat de nieuwe Combitrailer voldoet aan de nieuwe wetgeving die ingaat per 1 november 2014’, licht D-TEC directeur Gerrit van Vlastuin toe.

De nieuwe Combitrailer maakt deel uit van de S -Line serie, waarmee D-TEC in 2012 is begonnen. In het nieuwe ontwerp is rekening gehouden met de wens van de klant om zowel met het voorstuk als met het achterstuk te kunnen rijden. De nieuwe Combitrailer bestaat nu uit 2 trailers voorzien van een eigen kingpin en een eigen kenteken. Daarnaast heeft D-TEC rekening gehouden met een goede aslastverdeling voor grensoverschrijdend verkeer binnen de maximale gewichten van de landen. Kenmerkend voor D-TEC trailers is het lage eigen gewicht. De 4-assige Combitrailer is er al vanaf een eigen gewicht van 6.950 kg, de zwaarste uitvoering van de 5-asser, met 3 stuurassen, is er vanaf 8.160 kg.

Film Combitrailer



Axle Load Control (ALC) voor betere gewichtsverdeling

De verdeling van het gewicht tussen de voorste assen van de Combitrailer en de schotel van de trekker is altijd vanwege de veiligheid een zeer belangrijk aandachtspunt. Met een te lage schoteldruk ontstaan gevaarlijke situaties. Met het oude Combitrailer-model moest de chauffeur naar eigen kennis en inzicht assen heffen of laten zakken. Tevens waren de aslasten van het voorstuk en achterstuk altijd aan elkaar gelijk. Vanuit de Europese wetgeving mag er met ingang van 1 november 2014 niet meer dan 50% van de trailer-aslast gedragen worden door zelfsturende assen. Van Vlastuin: ‘Met name bij een 5-assige Combitrailer met 3 stuurassen is dit een mooie uitdaging.’

De nieuwe Combitrailer meet de belasting op de trekas van de trekker. Wanneer door de belading van de trailer de maximale belasting op de trekas zou worden overschreden, zal de Combitrailer 1 of 2 stuurassen van het voorstuk laten zakken om de trekas te ontlasten. De aslastregeling regelt vervolgens traploos, dat deze stuurassen minder gewicht dragen dan de 2 starre assen van het achterstuk. Wanneer de maximale belasting van de 2 starre assen van het achterstuk wordt overschreden, zal de aslastregeling automatisch de achterste as van het achterstuk laten zakken. Tot de maximaal toegestane containergewichten zal er in elke situatie een gewichtsverdeling worden gerealiseerd, waarbij de schoteldruk maximaal is en de stuurassen nooit meer gewicht dragen dan de starre assen. Bovendien kan de chauffeur op het dashboard van de trailer zijn schoteldruk handmatig finetunen. Met de Optiload-functie op de laatste as van het achterstuk kan een nog zwaardere 20 ft container voorop vervoerd worden, zonder de wettelijke aslasten te overschrijden. 

Kortom: met het nieuwe Axle Load Control (ALC):
- Kunt u de nieuwe Combitrailer met 3 stuurassen registreren binnen de nieuwe Europese wetgeving. Dit ondanks het feit dat er per 1 november 2014 niet meer dan 50% van het trailergewicht over de stuurassen verdeeld mag worden. 
- Wordt er bij uiteenlopende containergewichten (tot de maximaal toelaatbare containergewichten) gezorgd voor een maximale trekasbelasting van de truck. Dit zorgt voor een veiliger situatie; een hoge mate van stabiliteit en voldoende tractie.
- Worden maximum aslasten niet overschreden (tot de maximaal toelaatbare containergewichten), waardoor er minder kans is op boetes voor aslastoverschrijding
- Hoeft de chauffeur de liftassen niet zelf te regelen.

Oorsprong D-TEC Combitrailer
Meer dan 20 jaar geleden is de eerste Combitrailer op de weg gezet door D-TEC. Het was toen echt een revolutie dat een transporteur tegelijkertijd twee 20 ft containers kon laden of lossen. Het achterstuk werd tegen het dok aangezet en met het voorstuk kon je doorrijden naar een ander adres. Bovendien kon de Combitrailer ook ingezet worden voor het vervoer van 40 ft containers, waardoor de Combitrailer een groot voordeel had t.o.v. een motorwagen-aanhangwagen combinatie. Met het motto tijd is geld kunnen we concluderen, dat veel transporteurs hiermee een leuke boterham hebben verdiend. 

Meer informatie nieuwe Combitrailer S-Line
Klik hier voor meer informatie over de nieuwe Combitrailer.