Nieuwe D-TEC Combitrailer met uniek Axle Load Control
|
Monday, July 14, 2014
KESTEREN
– Op 19 juni heeft D-TEC haar nieuwe Combitrailer gepresenteerd aan de pers.
Deze Combitrailer heeft voor de gebruiker het grote voordeel dat zowel met het voorstuk
als met het achterstuk gereden kan worden. ‘Daarnaast is het uitgerust met een
uniek systeem om de aslasten te kunnen regelen, zodat de nieuwe Combitrailer voldoet
aan de nieuwe wetgeving die ingaat per 1 november 2014’, licht D-TEC directeur
Gerrit van Vlastuin toe.
De
nieuwe Combitrailer maakt deel uit van de S -Line serie, waarmee D-TEC in 2012 is begonnen. In het nieuwe ontwerp is
rekening gehouden met de wens van de klant om zowel met het voorstuk als met het achterstuk te kunnen rijden. De
nieuwe Combitrailer bestaat nu uit 2 trailers voorzien van een eigen kingpin en
een eigen kenteken. Daarnaast heeft D-TEC rekening gehouden met een goede aslastverdeling voor
grensoverschrijdend verkeer binnen de maximale gewichten van de landen. Kenmerkend
voor D-TEC trailers is het lage eigen
gewicht. De 4-assige Combitrailer is er al vanaf een eigen gewicht van 6.950
kg, de zwaarste uitvoering van de 5-asser, met 3 stuurassen, is er vanaf 8.160
kg.
Film Combitrailer
Axle Load Control (ALC) voor betere
gewichtsverdeling
De verdeling
van het gewicht tussen de voorste assen van de Combitrailer en de schotel van
de trekker is altijd vanwege de veiligheid een zeer belangrijk aandachtspunt. Met
een te lage schoteldruk ontstaan gevaarlijke situaties. Met het oude
Combitrailer-model moest de chauffeur naar eigen kennis en inzicht assen heffen
of laten zakken. Tevens waren de aslasten van het voorstuk en achterstuk altijd
aan elkaar gelijk.
Vanuit
de Europese wetgeving mag er met ingang
van 1 november 2014 niet meer dan 50% van de trailer-aslast gedragen worden
door zelfsturende assen. Van Vlastuin: ‘Met
name bij een 5-assige Combitrailer met 3 stuurassen is dit een mooie uitdaging.’
De
nieuwe Combitrailer meet de belasting op de trekas van de trekker. Wanneer door
de belading van de trailer de maximale belasting op de trekas zou worden overschreden,
zal de Combitrailer 1 of 2 stuurassen van het voorstuk laten zakken om de
trekas te ontlasten. De aslastregeling regelt vervolgens traploos, dat deze
stuurassen minder gewicht dragen dan de 2 starre assen van het achterstuk.
Wanneer de maximale belasting van de 2 starre assen van het achterstuk wordt
overschreden, zal de aslastregeling automatisch de achterste as van het
achterstuk laten zakken. Tot de maximaal toegestane containergewichten zal er
in elke situatie een gewichtsverdeling worden gerealiseerd, waarbij de
schoteldruk maximaal is en de stuurassen nooit meer gewicht dragen dan de
starre assen. Bovendien kan de chauffeur op het dashboard van de trailer zijn
schoteldruk handmatig finetunen. Met de Optiload-functie op de laatste as van
het achterstuk kan een nog zwaardere 20 ft container voorop vervoerd worden,
zonder de wettelijke aslasten te overschrijden.
Kortom: met het nieuwe
Axle Load Control (ALC): - Kunt
u de nieuwe Combitrailer met 3 stuurassen registreren binnen de nieuwe Europese
wetgeving. Dit ondanks het feit dat er per 1 november 2014 niet meer dan 50%
van het trailergewicht over de stuurassen verdeeld mag worden. - Wordt
er bij uiteenlopende containergewichten (tot de maximaal toelaatbare
containergewichten) gezorgd voor een maximale trekasbelasting van de truck. Dit
zorgt voor een veiliger situatie; een hoge mate van stabiliteit en voldoende
tractie. - Worden
maximum aslasten niet overschreden (tot de maximaal toelaatbare
containergewichten), waardoor er minder kans is op boetes voor
aslastoverschrijding - Hoeft
de chauffeur de liftassen niet zelf te regelen.
Oorsprong
D-TEC Combitrailer
Meer dan 20 jaar geleden is de eerste Combitrailer
op de weg gezet door D-TEC. Het was toen echt een revolutie dat een
transporteur tegelijkertijd twee 20 ft containers kon laden of lossen. Het
achterstuk werd tegen het dok aangezet en met het voorstuk kon je doorrijden
naar een ander adres. Bovendien kon de Combitrailer ook ingezet worden voor het
vervoer van 40 ft containers, waardoor de Combitrailer een groot voordeel had
t.o.v. een motorwagen-aanhangwagen combinatie. Met het motto tijd is geld
kunnen we concluderen, dat veel transporteurs hiermee een leuke boterham hebben
verdiend.
Meer informatie nieuwe Combitrailer S-Line Klik hier voor meer informatie over de nieuwe Combitrailer.
|
|
|